През своето развитие музикантът търпи много промени и това продължава до края на живота. Свиренето е отражение на собствения житейски опит, каза в интервю 25-годишният пианист Емануил Иванов, който е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни" в Русе. По думите му, за да достига по-лесно класическата музика до младите хора, трябва да се използват съвременните средства. "Със сигурност не трябва класическата музика да е музеен експонат
Свиренето е отражение на житейския опит на музиканта
Снимка ©
Мартин Пенев / БТА
|
През своето развитие музикантът търпи много промени и това продължава до края на живота. Свиренето е отражение на собствения житейски опит, каза в интервю 25-годишният пианист Емануил Иванов, който е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни" в Русе.
По думите му, за да достига по-лесно класическата музика до младите хора, трябва да се използват съвременните средства.
Още от рубриката
Режисьорът Яна Лекарска, актьорите Неда Спасова и Владимир Михайлов, както и продуцентът Калин Калинов ще бъдат сред официалните гости на предстоящия "София филм фест на брега" на 24 март.В Бургас екипът ще представи филма си "Защото обичам лошото време", съобщават организаторите от "Арт фест".
Филмът е пълнометражен дебют за Яна Лекарска, която освен режисьор, е и н ...
Вижте повече
|
"Със сигурност не трябва класическата музика да е музеен експонат. Много е важен балансът. Достатъчно е изкуството да се поднесе по хубав начин - дали ще е вербално, дали ще е с помощта на социалните мрежи. Според мен социалните мрежи са начинът и всеки фестивал и концертна организация трябва да осъзнаят това. Защото младите хора са в социалните мрежи", обясни Иванов, който е свирил с водещи оркестри у нас и в Италия, изнесъл е и много солови рецитали в различни държави.
Според него класическата музика не е елитарно изкуство.
"Всичко зависи от начина, по който човек възприема нещата - дали е достатъчно отворен, както и от възпитанието към изкуството, което започва от ранна детска възраст. Имал съм случаи с хора, които нямат досег с музиката, не слушат толкова често, не ходят на концерти, но попаднали на мой концерт, слушат нещо, дори и рядко изпълнявано, непознато, с по-съвременно звучене, и им харесва", обяснява младият пианист, който сега завършва магистратура в Кралската обсерватория в Бирмингам, а наесен ще има едногодишен курс на обучение в Кралската академия в Лондон, след като е спечелил стипендия.
На въпрос как се приема импровизацията в класическата музика - като артистично обогатяване или като опошляване, Иванов обясни, че импровизацията е била много важна част от класическата музика до началото и средата на 20-и век и след това започва да се неглижира.
"Смятам, че тя е нещо много важно. От друга страна, всички музиканти по онова време са били композитори. Те са били композитори и импровизатори. И това също е много важно. Спонтанността в музиката е свързана и с това дали човек може да импровизира", казва Емануил Иванов.
Той поясни, че понякога се натрупва рутина към различни произведения, но това е естествено.
"Понякога си струва човек да си даде пауза - например свири нещо пет, десет, петнайсет пъти в рамките на сезон и след това, ако си даде няколко години пауза, е много добре. После се връща със свеж поглед към произведението", казва Емануил Иванов.
Според него е много хубаво, когато музикант свири на качествен инструмент - "на инструмент, който отговаря на всичко, което той прави, когато е лесно всичко, когато няма нужда да се притесняваш дали някой тон ще избие, когато инструментът е с равно звучене и е подготвен добре".
"За нас, пианистите, е особено важно, защото ние сме едни от музикантите, които нямат възможност да ползват своите инструменти на всеки концерт, както струнните и духовите музиканти. Ние разчитаме на това, което намираме в залата, и на акордьора. Това ни е съдбата", обясни Иванов.
Младият пианист коментира, че други изкуства, които го вдъхновяват, са литературата и киното.
"Изкуствата имат способността да взаимодействат едно с друго и когато музикант гледа качествен филм, чете хубава книга, наблюдава изобразително изкуство, това се отразява и на свиренето. Това са опит, преживявания, които се наслагват в паметта, и се отразяват на свиренето. Свиренето е отражение на твоя житейски опит", каза Емануил Иванов.
Той споделя, че участието му в "Мартенски музикални дни" предизвиква само хубави емоции.
"Още в тийнейджърските си години съм бил два пъти тук като участник в майсторските класове по пиано на Евгени Божанов, които съпътстват фестивала. Слушал съм и концерти. След това участвах във фестивала през 2021-а година. Този фестивал е нещо специално - и по отношение на нивото на музициране, и заради музиката, която се свири, и заради внимателния начин, по който се избират програмите", споделя Емануил Иванов.